Saturday, August 06, 2011

ISMP SEJARAH, UPSI

ISMP SEJARAH :  Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sejarah..

***************************************************
Suatu masa dahulu...

A       : Kau  dpt sambung kat mana?
AKU :  UPSI
A       :  Owh..cikgula nie? Kos apa?
AKU :  Sejarah
A      :   (terkejut)..Sejarah? gilerla wei..
AKU :   agakla (sedih)

****************************************************


adoyai..x tau mcm mana aku bley terjebak dgn kos nie..
klu nak diikutkan mmg x pnah langsung terpikir nak amik subjek ni lagi2 kat universiti.
Sebenarnya, subjek ni pilihan kedua aku dlm borang permohonan UPU dulu.. konon2nya sje nak 
cuba nasib sebab disyorkan oleh pengetua sekolah lama aku dulu..katanya peluang besar..
so, aku pun letak jelah.tp dlm hati sgt berharap x dptla.

Dan..akhirnya..takdir Allah..apa yg aku x nak itulah yg aku dpt..
x berhenti air mata aku nie gugur ble tgok je kputusan UPU...
Org lain menangis gembira..tp aku menangis kecewa..
Tapi, atas nasihat, bimbingan, sokongan kedua ibu bapa, cikgu2 dan kawan2..
aku tabahkan hati, terima segalanya dengan redha..

Sebenarnya bukan apa..byk bnda yg bermain-main kat kpla aku time 2..
mcm2..dh mcm rojak..
aku bley bwk ke subjek ni?
akan dtg ke minat 2?
mcm mana nak study klu x minat?
ditambah lg dgn pelajar lain yg dah confirm terrorr...
mcm2..
ditambah lagi dgn persepsi org tentang subjek nie kan?
bosan, mengantuk, susah..mcm2 la..
mcm 2 jgak aku.. mana tak nya..
time sekolah dlu, time subjek ni la waktu tidur aku..
lg2 waktu2 kemuncak plak 2 pkul 12.00 tgahri..manala x mngntuk dibuatnya..
semua 2 tinggal kenangan je..

Tapi kini,
subjek ni antara subjek kegemaran aku..
minat 2 mula dtg sikit demi sedikit..
subjek nie pun dah mula serasi ngan aku..
Alhamdulillah..

hasilnya dah 2 sem aku belajar, result aku x la seteruk yg aku sangkakan..
walaupun x byk..tp berbaloi dgn usaha yg aku lakukan..
Alhamdulillahh..
Kini, aku nmpak hikmah disebalik apa yg berlaku..
Siapa tahu, ada rezeki yg akan dtg yg kita x tahu kan..
Aku bersyukur dgn apa yg aku perolehi skang nie..
Sesungguhnya Allah tahu apa yg terbaik utk hambanya..
Semoga Allah permudahkan segalanya..
Amin.

************************************************
Kini...

B        :  Ko study kat mana skang ek?
AKU  :  UPSI
B        : Owh..kos pe?
AKU  :  Sejarah..(bangga)
B        : (terkejut)..haha..x susah ke?bosan je..
AKU   :  Alhamdulillah setakat nie,aku ok lagi..
             bosan?x delah..seronok!!
             rugi ko x belajar.

********************************************


p/s : setiap yg berlaku ada hikmahnya..mungkin kita x dpt apa yg kita sukai, tp Allah akan memberikan yg lebih baik dari itu. Bersyukurla dgn apa yg diberi dan diperolehi.=)
  



6 comments:

  1. terbaekkkkkkkkkkkk dri ladang!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  2. bangga jadi student sejarah <3

    ReplyDelete
  3. dlu aku rasa takot sgt..
    tp skang aku sgt bangga menjadi slh seorng student SEJARAH.

    ReplyDelete
  4. Apa syarat nak dpt kemasukan upsi dan kos sejarah .. Saya pun minat sejarahh.. Nk jdi guru sejarahhh :>

    ReplyDelete
  5. Hai, sy dpt kos ni dan 9/10/2022 ni (batch 02) daftar kt upsi... minat sejarah? Kena perform utk sem 1@2 n x exam sem 3 lg (wkt sy dia pilih antaraa sem 1@2 yg mna terbaik sbb pkp pny pasal jd dia tapis awal2 sbb x tgok full marks for stpm,tu bnyk proses) lepastu akan ad mohon upu lepastu pilih la course sjrh dlm pilihan 1@2(pendidikan yg bertemuduga) mcm sy pilih 2 upsi jd nnti bila lepas syarat am dia akan kena jwb ujian MEDSI(waktu sy online) jd bila dh lulus ujian tu utk tgok kita ni ad jiwa pendidik ke x dr minat kita ..tgok mcm sng tp sush sbnrnya sbb soalan dia mcm perangkap sbb org yg pndai pun boleh gagal😭😂 lepastu kalau dh lepas medsi which is syarat minima dia,kena pergi upsi buat temuduga(bm+bi msa sy iv kos bm dgn sej tu so gna 2 bhsa sbb rmai pensyarah dan kwn2 dr ngri lain dlm blik tu)sub 1&2 yg kita pilih tu(jd seluruh negara la calon dijemput hdir so mmg crowded sgt mcm x ada parking)Lepastu diorg akan tapis lg dgn mnggunakan markah keseluruhan pngk kita+markah koko(sebaiknya A) tp ada yg pngk 3.95 tp x dpt, sbb dia kena LULUS PROGRAM TEMUDUGA DAN MARKAH PNGK MEMBERANGSANGKAN... (Jd tu la syarat maksima dia so mcm utk koss ISMP Sejarah ni mata merit dia kena 87.56% mcm tu dan at least B+ dlm pngk ksluruhan stpm...bukan sng tau nk dpt b+ pun😭 tp depends dgn rezeki lahh...doa bnyak2 ye ☺️ ad jgk buat online mcm sy pilihan kedua ukm pndidikn jgk linguistik tp online jd payah skit la jd sy x hntr tpt msa sbb sistem gmail sy problem jd lambat seminit 😭 so ditolak tp x apa sy mmg teringin nk sej dgn bm tp lg minat sej sbb mnt membaca.

    ReplyDelete